Skip to main content
canibalització de paraules clau

canibalització de paraules clau

Alguns temes de SEO són especulatius i la canibalització de paraules clau és un d’ells. Existeixen diferents opinions: hi ha qui diu que és un problema seriós, mentre que d’altres ni tan sols estan segurs de la seva existència. Llavors, què és la canibalització de paraules clau? Realment afecta el rànquing d’un lloc web? Mirem de prop el fenomen i esbrineu quan és un problema i quan no ho és. En cas que ho sigui, hauríem de saber detectar-lo i solucionar-ho.

Què és la canibalització de paraules clau a SEO

La canibalització de paraules clau és un problema de rànquing quan diverses pàgines del mateix lloc web competeixen en els resultats de la cerca per a una mateixa paraula clau, fent-se mal a sí mateixes. La canibalització de paraules clau es produeix quan volem optimitzar diferents pàgines per a la mateixa consulta i Google no pot identificar quina d'elles és més rellevant. Com a resultat, aquestes pàgines competeixen entre elles en resultats orgànics i cap d'elles pot arribar a les posicions superiors.

El terme SEO tenim el concepte de màrqueting product cannibalization: és quan una empresa perd en vendes perquè ha introduït un nou producte, que ha substituït d’un més antic. El pretext per inventar aquest terme va aparèixer a la primera època de l’optimització de la cerca. En aquells moments, la gent creia que seria més fàcil que els seus llocs web es classifiquessin al cercador si creaven moltes pàgines dirigides a la mateixa paraula clau.

A més, Google va introduir diverses actualitzacions, una d’elles anomenada Site Diversity Update (actualització de la diversitat del lloc), que busca limitar la presència d’un sol domini a la SERP. Aquesta millora tenia com a objectiu diversificar els resultats de la cerca i augmentar la competència orgànica.

Actualment, els filtres de host crowding i domain clustering impedeixen que apareguin diverses pàgines del mateix domini als llistats orgànics del cercador.

En el passat, podríeu trobar cinc pàgines del mateix domini al Top 10. Avui, Google mostra dues pàgines del mateix domini en un SERP, en casos rars, alguna més.

canibalització i SEO

Avui, els motors de cerca poden definir amb precisió de què es tracta una pàgina. A més, els motors de cerca van molt més enllà de la densitat de paraules clau, endevinant la intenció de cerca i la rellevància de les pàgines per a una consulta. Si Google troba diversos articles rellevants al mateix lloc web, els mostrarà al SERP. Però, aquestes pàgines es canibalitzarien mútuament? Bé, depèn.

El que No és la canibalització de paraules clau

La mitjana d’una pàgina que ocupa la primera posició en un SERP per a una paraula clau popular, també pot classificar-se per aproximadament un centenar més de paraules clau. No és d'estranyar que la pàgina de destinació pugui creuar-se amb altres pàgines del mateix domini dirigides a les paraules clau similars o les mateixes.

Per tant, podeu tenir fàcilment diverses pàgines que ocupen les posicions superiors en un SERP. I això no perjudicaria el vostre lloc web. En canvi, la situació com a tal pot augmentar la visibilitat del vostre lloc, atraure més trànsit a la web i millorar el CTR.

Si és el vostre cas, enhorabona! perquè teniu una gran part del SERP que us genera trànsit i aquí no hi ha res sobre la canibalització de paraules clau.

Com detectar la canibalització de paraules clau en un lloc web

Ara, mirem els casos de canibalització de paraules clau que son un problema i que arruïnen els esforços de SEO. En aquests casos, el posicionament a Google pateix, així com CTR, conversions i altres mètriques crucials del lloc. El més perillós de la canibalització de paraules clau és que és difícil notar-ho immediatament.

La manera més senzilla és executar el site:el teu domini + la vostra paraula clau.

Google mostrarà totes les pàgines del vostre lloc a la SERP per aquesta consulta. Preneu atenció a les URL amb títols i contingut similars.

Tot i així, per resoldre aquesta canibalització cal eines professionals que utilitzem els SEO i que son imprescindibles per arribar al fons del problema, per trobar la solució.

Per què la canibalització de paraules clau és dolenta per a SEO

Mirem de prop els aspectes negatius de la canibalització de paraules clau:

  • Pèrdua de trànsit i conversions. Com que la vostra pàgina de destinació competeix amb una altra en un SERP, sens dubte rebrà menys trànsit i, per tant, menys conversions.
  • Pèrdua de valor de contingut i autoritat del lloc web. Veient massa pàgines d’un lloc web sobre el mateix tema, sobretot quan semblen banals i insuficients, els usuaris perden la confiança en l’experiència i l’autoritat dels creadors del lloc web. I també ho fa Google.
  • La dilució del valor d’enllaç. Diverses pàgines optimitzades per a la mateixa paraula clau (intencionadament o no) rebran menys poder de classificació dels enllaços. D’aquesta manera, el link juice es divideix entre diversos URL en lloc de consolidar-se en un.

Aquest impacte negatiu acabarà fent els esforços de SEO només una pèrdua de temps i recursos. Per tant, la millor solució és auditar les vostres pàgines per a problemes de canibalització, soluciona-les i intentar evitar-les en el futur.

Conclusió

Per resumir tot això, aquí teniu els elements essencials de la canibalització de paraules clau:

  • Múltiples pàgines del web que amb classificació baixa per a la mateixa consulta i els rànquings del qual fluctuen molt, és un signe de canibalització de paraules clau.
  • La canibalització de paraules clau és difícil de detectar, però amb el seguiment de la posició i les eines necessàries, es pot fer més ràpidament.
  • Per prevenir la canibalització de paraules clau, centreu-vos en l’optimització de paraules clau basada en la intenció de cerca i auditeu la salut del SEO del vostre lloc regularment.

Fins i tot amb contingut d’alta qualitat, tots els esforços poden resultar molestos amb problemes de canibalització de paraules clau. Això no és una cosa superficial i les pèrdues poden passar desapercebudes durant força temps. Per tant, seguiu la planificació curada de paraules clau, comproveu els SERP i auditeu el contingut regularment. Només així, evitareu la canibalització de paraules clau.